Kevään ensimmäiset hortoilut

Puhtaamman sapuskan perässä tällä kertaa luonnossa, melkolailla keskellä kaupunkia muutaman kilometrin säteellä kotoa. Rikkaus on ilmainen, ravitseva ja lääkitsevä luonnon ruoka keskellä kaupunkia, jonka hyödyntämiseen me ollaan vasta havahduttu kaupunkiviljelyn ohella.

Aatami on kantanut kirjastosta vinon pinon villiyrteistä kertovia kirjoja ja useampana iltana on parisuhdeaikaa vietetty nenät kiinni kirjoissa tai tableteissa villiyrteistä lukien. Ihan mieletöntä mitä kaikkea luonto ja jopa oma piha meille tarjoaa!

Suppuisten vuohenputkien lisäksi keräsin myös jo auenneita vuohenputkia, jotka olivat oikein maukkaita.

Suppuisten vuohenputkien lisäksi keräsin myös jo auenneita vuohenputkia, jotka olivat oikein maukkaita.

Omassa pihassa, ihan kasvimaan kupeessa kasvaa sankoin joukoin vuohenputkea. Myönnettäköön, että tämä ruokaisa ja monikäyttöinen, joskin hyvin vihattu kasvi on saanut myös minut muinoin repimään niitä ärsytyksen vallassa pois pihamaaltani. Voi jos olisinkaan tiennyt.. Kasvin lehdet sisältävät mm. rautaa, C-vitamiinia ja magnesiumia. Vuohenputki sopii salaatteihin, leivän päälle, lämpimien ruokien sekaan, piiraisiin, vain mielikuvitus on rajana. Vuohenputkea voi pakastaa ja kuivattaa, se sopii mausteeksi sellaisenaan tai yrttisekoitukseksi muiden kasvien kanssa. Ja voi herranjestas mitä piirasta siitä tuli! Ohjeen laitan resepteihin.

Voikukan lehdet, luonnon oma salaatti.

Voikukan lehdet, luonnon oma salaatti.

Näin aloittelijana oli myös helppo tunnistaa voikukan lehti. Voikukkaa on kuulemani mukaan uskomattomat 500 eri lajia, mutta tunnistaminen on kuitenkin melko helppoa. Voikukan lehdet korvaa kaupan mauttoman salaatin mennen tullen eikä ihme, sillä siinä on noin kolminkertainen määrä miltei kaikkia ravinteita muihin salaattikasveihin nähden. Voikukka sisältää erityisesti C- ja A-vitamiineja, sekä kalsiumia ja rautaa. Salaatin lisäksi lehdistä voi tehdä esim. keittoa, muhennoksia ja piiraita. Myös kukat ovat syötäviä sellaisenaan, tai vaikkapa kiehautettuina, hapatettuina tai juomana. Mitä sahalaitaisempi lehti, sen kitkerämpi maku. Kannattaakin siis etsiä mahdollisimman sileäreunaisia lehtiä.

Poimulehti oli lapsuusajan ihmetys, kun tutkittiin lehtien keskellä olevia kastepisaroita (jotka voivat olla myös kasvin omaa kitkerää nestettä). Poimulehti sopii lautaselle tuoreena, kypsennettynä, kuivattuna tai pakastettuna. Mitä suppuisemmat lehdet, sen parempi maku. Poimulehti on myös todellinen vitamiinipommi, siinä on neljä kertaa enemmän vitamiinia kuin appelsiinissa!

Poimulehti, monipuolinen villiyrtti

Poimulehti, monipuolinen villiyrtti

Kuivatettu, purkkiin päätynyt vuorenkilpi.

Kuivatettu, purkkiin päätynyt vuorenkilpi.

Vuorenkilven ruskeat fermentoituneet lehdet jotka olivat jääneet tulevan anopin pihamaalla maatumatta, päätyivät myös kuivattavaksi ja murusina purkkiin. Vuorenkilvellä on adaptogeeninen vaikutus kehoon; se piristää ja antaa energiabuustin, lisää suorituskykyä ja hapenottokykyä, sekä tehostaa rasvojen palamista. Lehdet sisältävät myös arbutiinia. Jos kuivatusta vuorenkilvestä haudutettua teetä juo liikaa, voi yöunet kärsiä. Mihin kukaan tarvitsee enää energiajuomia tai kahvia, kun meillä on luonnossa ikioma superboostaajaa?

Puolukan lehdet vaativat kuivuakseen kerääjältään malttia.

Puolukan lehdet vaativat kuivuakseen kerääjältään malttia.

Metsässä kuljeskellessa tarttui mukaan myös nuoria (ainakin niin luulisin) puolukan lehtiä. Vahamaisen pintansa vuoksi lehdet kuivuvat melko hitaasti. Kun lehdet irtoilevat varresta, on ne kuivia. Puolukan lehtiä suositellaan kerättäväksi keväällä tai syksillä, sekä lehdet että marjat voi kuivattaa teeaineksiksi. Lehdissä on runsaasti mm. arbutiinia, jonka vuoksi niillä on antiseptinen vaikutus. Rohtona puolukan lehtiä on käytetty virtsatietulehdusten hoitoon.

Kevättä keittiöön ja C-vitamiinia hiirenkorvista.

Kevättä keittiöön ja C-vitamiinia hiirenkorvista.

Kevään lapsena ei millään malttaisi odotella luonnon heräämistä. Niinpä koivunoksia päätyi vesilasiin kaunistamaan keittiötä ja tankkaamaan perheeseen C-vitamiinia. Koivun silmut sopii salaatteihin, sellaisinaan popsittaviksi, makuvesiin, yrttijuomiin, leivälle, ruokiin, keittoihin.. Silmut sisältävät runsaasti C-vitamiinia, betakaroteenia sekä B2- ja B3-vitamiineja. Vitamiinipitoisuudet pienenevät koivun lehtien vanhetessa.

Tässäpä ensimmäisten hortoilujen satoa. Seuraavana ketunleipää, maitohorsman versoja, siankärsämöä ja nokkosta metsästämään!

Eeva on pikkuinen peikkotyttö, joka viihtyi lapsena mielummin ukin puuliiterissä kuin prinsessaleikeissä. Järkevän Aatamin vastapainona Eeva elää tunteella. Äidinvaistot ja rakkaus herää keväisin luonnon kanssa kilvan, eikä yksikään mullan alta nouseva taimi säästy lepertelyltä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>